Case Story

Juicebar eller aptering? Norisol løser det hele med Sveza

I begyndelsen af 2017 afsluttede den nordjyske aptørvirksomhed Norisol sit hidtil største projekt. Ordren lød på en komplet design- og apteringspakke til et 155 meter langt offshore-skib, og den samlede levering endte med at fylde ikke mindre end 56 lastvogne og yderligere 15 med isolering.

Det var ikke en opgave af den sædvanlige slags, der skulle løses, da Norisol blev valgt som totalleverandør af design og aptering til et 155 meter langt offshore-skib, som skal lægge kabler i Det Kaspiske Hav.

– Selve skibet blev bygget i Singapore og fragtet til Azerbaijans hovedstad, Baku, i tre dele, hvorfra det skal operere i Det Kaspiske Hav. Vores opgave var at designe og producere alt lige fra fodlister, køjer og borde til kabys, kontorer og opholdsområder for den 180 mand store besætning, fortæller Bruno Bülow, som er værkfører hos Norisol og uddyber:

– De store ting skulle samles på skibet, så vi leverede også 3D-tegninger og dokumentation af al interiøret samt samlevejledninger både i papirform og som videoer.

Tårnhøje krav til kernematerialet
En af de helt store forskelle ved at skulle levere inventar til skibsindustrien og offshore frem for til land, er, at det stiller enormt høje krav til kernematerialet.

– Store skibe og boreplatforme kan vride sig rigtig meget, når de bliver udsat for høj sø, og det skal kernematerialet kunne holde til. Også over en lang periode. Derfor er vores kernemateriale som udgangspunkt altid Sveza birkekrydsfiner. Pladernes sammensætning med de mange lag af ren birketræ gør det uhyre hårdført, ligesom det ikke tager fugt til sig, forklarer Bruno Bülow og fortsætter:

– Et andet vigtigt parameter, når man leverer til offshore, er måden, møblerne samles på. Vi bruger for eksempel aldrig skruer, men limer altid vores møbler og andet inventar sammen. Det gør dem mere fleksible og modstandsdygtige i de til tider barske omgivelser, og vi oplever stort set aldrig reklamationer på vores produkter af Sveza birkekrydsfiner.

Læs med her, hvis du vil vide mere om de mange fordele ved Sveza birkekrydsfiner

Her i vores Surface Academy fortæller salgskonsulent Henrik Greve om de mange muligheder med Sveza birkekrydsfiner

Ingen opgave er for lille eller for speciel
I Norisols ordrebog finder man et væld af forskellige typer opgaver, men der er aldrig noget, der hedder en standardløsning – alt er unikt. Produktions-setup’et er skruet sådan sammen, at der ganske hurtigt kan omstilles til en ny leverance og udføres specialopgaver. Normalt er der mellem 12 og 16 mand i produktionen i Frederikshavnerafdelingen, som står for alle apteringsopgaverne, med der kan kaldes mange flere ind, når der kommer en stor opgave.

– Vi blev valgt til Baku-projekt, fordi bestillerne ville have nordeuropæisk kvalitet, og netop krydsfinerens egenskaber var meget attraktive for dem. Så selvom det er en dyrere løsning at vælge krydsfiner som kernemateriale, var prisen ikke det afgørende, for på den lange bane er det uden tvivl det mest holdbare, fortæller Bruno Bülow.

På Norisols leverance-palet finder man blandt andet aptering til en nybygget fiskekutter med en besætning på tre mand. Her leverede virksomheden al apteringen, og selvom det var i en meget mindre skala end med Baku-skibet, blev alt specialdesignet og tilpasset skibet. Et andet eksempel er skoleskibet Georg Stage, som netop er blevet renoveret for op mod 100 millioner kroner på Assens Skibsværft. Her leverede Norisol en del af apteringsopgaven til Assens Skibsværft. Men det er ikke skibe det hele.

– Hotel Jutlandia i Frederikshavn har lige fået ny restaurant. Her leverede vi hele baren inklusiv specialdesignet juicebar. Vi har brugt krydsfiner alle de steder, hvor det krævede ekstra holdbarhed og styrke, for krydsfinerens egenskaber er ikke kun særligt egnede til skibe og offshore, fortæller Bruno Bülow.

Hvis du vil vide mere om de mange forskellige anvendelsesmuligheder for Sveza krydsfiner så læs med her, hvor PM Interiør fortæller om, hvad virksomheden bruger pladerne til

Et par fotos fra Norisol's projekter

Fakta om Norisol

• Der er ansat cirka 1.200 mennesker i Norisol med hovedsæde i Skovlunde
• Norisol løser opgaver inden for energi, marine, industri og byggeri
• I 2003 brugte Norisol cirka 5 % krydsfiner i produktionen
• I dag er tallet steget til 95 %.